Najczęściej zadawane przez rodziców pytania i odpowiedzi specjalistów
Czy zabrać ze sobą jakieś dokumenty na pierwszą wizytę?
mgr Paulina Steuer, psycholog: tak. Podczas pierwszego spotkania specjalista może poprosić o wgląd do dokumentacji zawierającej informacje niezbędne do postawienia diagnozy. Mogą to być: badania wzroku i słuchu, zaświadczenia konsultacji medycznych (np. neurologicznych, psychiatrycznych), wypisy ze szpitala, książeczka zdrowia (w przypadku młodszych dzieci), opinie ze żłobka, przedszkola, szkoły, opinie specjalistyczne (np. logopedyczne, psychologiczne), informacje
o sytuacji prawnej dziecka – jeśli takie posiadamy.
Czego rodzice mogą oczekiwać od poradni po wykonaniu badań?
mgr Lidia Badura, pedagog/logopeda: badanie kończy się omówieniem jego wyników, udzieleniem rodzicom wskazówek do pracy z dzieckiem, a także udzieleniem odpowiedzi na ewentualne pytania rodziców. Czasem są wskazania do konsultacji z innym specjalistą, np. pedagogiem, psychologiem, terapeutą, ewentualnie z lekarzem, w zależności od zaistniałych potrzeb. Możliwe jest także, iż rodzice zostają poinformowani o konieczności przeprowadzenia badania słuchu, wzroku lub innych. Często zaleca się również w ramach wsparcia cykliczne terapie prowadzone na terenie poradni o różnym charakterze (psychologiczną, pedagogiczną, logopedyczną).
„Moje dziecko ma trudności z pisaniem, czy to dysleksja?”
mgr Aleksandra Kierzek-Szpak, psycholog: trudności z pisaniem to szerokie pojęcie. Rodzice oraz nauczyciele najczęściej zwracają uwagę na trudności uczniów w zakresie poprawności graficznej pisma (cyt. „syn pisze jak kura pazurem”, „notatki ucznia są nieczytelne, sam uczeń nie potrafi się rozczytać”) oraz poprawności, nie tylko ortograficznej, zapisu (np. gubienie liter w zapisie, błędne zapisywanie liter podobnych kształtem itp.). Trudności z pisaniem mogą być jednym z przejawów dysleksji rozwojowej (w szerokim rozumieniu tego pojęcia, jako specyficzne trudności w nauce), mogą również być przejawem innych trudności (np. wybranych niepełnosprawności). By określić, czy zgłaszane trudności z pisaniem wynikają z dysleksji czy też mają inne podłoże, potrzebne jest przeprowadzenie diagnostyki psychologiczno-pedagogicznej, której dokonać można nieodpłatnie w naszej poradni. Pozwoli ona nie tylko określić nasilenie trudności i doprecyzować ich przejawy, ale przede wszystkim ustalić ich podłoże. Zdarza się, że w toku diagnozy, konieczne jest wykluczenie innych możliwych przyczyn owych trudności (np. problemów ze wzrokiem lub słuchem) – wówczas zalecane jest wykonanie stosownych badań medycznych.
Jak długo ważna jest opinia wydana przez poradnię psychologiczno–pedagogiczną?
mgr Danuta Hawrylewicz, pedagog: przepisy nie rozstrzygają jednoznacznie kwestii dotyczących aktualności opinii wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
Opinia jest pisemnym dokumentem, który odnosi się do zgłoszonego problemu dziecka/ucznia. Stanowi opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie dziecka/ucznia, określa indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka/ucznia. Zawiera stanowisko w sprawie, której dotyczy oraz jego uzasadnienie, wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem/uczniem, wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem/uczniem, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu. Ważność opinii wynika z bieżących potrzeb dziecka/ucznia, nie daty jej wystawienia. Na wydanie kolejnej opinii ma zatem wpływ aktualność zaleceń zawartych w tej ostatniej. Nie bez znaczenia pozostaje wpływ wyboru testu psychologicznego (standardy związane
z zastosowaniem określonego testu przewidują konieczność zachowania odpowiednio długiego czasu do następnego badania tak, aby uniknąć błędów wynikających np. z „wyuczenia się” zadań testowych). Brak poprawy w funkcjonowaniu dziecka, pomimo zastosowania zaleceń z ostatniej opinii może być podstawą do ponowienia diagnozy i ewentualnego wydania nowej opinii.
Zatem opinia wydana w klasie np. pierwszej szkoły podstawowej może być ważna nawet
w klasie ósmej lub na kolejnym etapie edukacyjnym, o ile dotyczy tego samego problemu zgłoszonego przez rodzica/opiekuna prawnego i o ile zawiera aktualne zalecenia wynikające
z aktualnych potrzeb dziecka/ucznia. Poradnia wydaje też opinie ważne na cały czas edukacji ucznia: są to opinie w sprawie specyficznych trudności w uczeniu się. Są też opinie wydawane na rok z uwagi na potrzebę danej sprawy, np. opinia w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego czy opinia w sprawie zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
Czy jest konieczna opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej do objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w placówce oświatowej?
mgr Danuta Hawrylewicz, pedagog: opinia lub jej brak nie warunkuje decyzji o możliwości/jej braku objęcia dziecka/ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu, szkole i placówce. Ustawodawca nałożył na powyższe placówki obowiązek organizowania i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Szczegółowe zasady organizowania i prowadzenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej określa: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2017 poz. 1591), Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lutego 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach(Dz.U. 2019 poz. 323).
Gdzie uzyskamy bezpłatne wsparcie psychologiczne?
mgr Katarzyna Müller-Bogucka, psycholog: poza naszą poradnią bezpłatne wsparcie oferują:
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Mikołowie tel. 32 224 43 90, 32 322 72 67,
- Ośrodek Środowiskowej Opieki Psychologicznej i Psychoterapeutycznej dla Dzieci
i Młodzieży – tel. 32 322 20 24, - Infolinia 800 12 12 12 oferująca wsparcie psychologiczne dzieciom, młodzieży, a także ich rodzicom i opiekunom,
- Bezpłatna infolinia z zakresu pomocy psychologicznej, pedagogicznej i prawnej dla uczniów i rodziców - 800 080 222,
- Poradnia on-line „Zawsze Jest Jakieś Wyjście”,
- Bezpłatny, całodobowy Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży - 116 111,
- Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Przemocy 22 594 91 00.
Jak wygląda procedura diagnozy dysleksji (specyficznych trudności w uczeniu się)?
Mgr Ewa Wymazała, pedagog: Jeśli dziecko ma trudności z opanowaniem umiejętności czytania i pisania to najkorzystniej zgłosić się na diagnozę już w klasie II lub III szkoły podstawowej. Podczas pierwszej diagnozy, jeśli trudności dziecka zostaną potwierdzone badaniem, najczęściej wydawana jest opinia o objęciu pomocą psychologiczno-pedagogiczną z powodu podejrzenia/ryzyka dysleksji. Następnie wskazywany jest termin ponownego zgłoszenia się na diagnozę, po pracy podjętej nad pokonywaniem trudności, celem weryfikacji hipotezy o specyficznych trudnościach w uczeniu się. Dodatkowo najczęściej prosimy o wykonanie kontrolnych badań słuchu i wzroku.
Czy za badania w poradni trzeba płacić?
Mgr Ewa Wymazała, pedagog: Nie, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna jest placówką oświatową i wszystkie świadczone przez nią działania są bezpłatne.
Czy podczas badania rodzic może towarzyszyć dziecku?
Mgr Ewa Wymazała, pedagog: podczas diagnozy dziecko najczęściej zostaje samo z diagnostą.
Czy w 2022 roku poradnia nadal będzie realizowała program „Za życiem”?
Mgr Sabina Synowiec psycholog: program “Za życiem” w obecnej formie był realizowany do grudnia 2021 roku. W czwartek 30 grudnia Rada Ministrów przyjęła uchwałę przewidującą zmiany w w/w programie i jego planowaną prolongację w latach 2022 - 2026. Wobec prognozowanych szerokich oddziaływań w ramach programu (w tym m.in. dla kobiet w ciąży oraz osób niepełnosprawnych wchodzących na rynek pracy) podjęto prace nad stworzeniem infolinii i portalu informacyjnego dla osób zainteresowanych takim rodzajem wsparcia. Obecnie oczekujemy na szczegółowe wytyczne odnośnie realizacji programu.
Czy do poradni można zapisać dziecko na terapię psychologiczną (ma w tutejszej poradni aktualne badania)?
Mgr Donata Deluga psycholog logopeda: tak, do naszej poradni można zapisać dziecko zarówno na terapię psychologiczną, jak i pedagogiczną oraz logopedyczną. Na pierwszym spotkaniu, tzw. wizycie diagnostycznej z rodzicami może zostać zalecona diagnoza w naszej poradni w zakresie wspierającym skuteczność efektów terapeutycznych. W przypadku terapii psychologicznej zakłada się udział rodziców, najczęściej wg zasady, że im młodsze dziecko tym większy udział jego rodziców.
Czy można zapisać w poradni dziecko na terapię logopedyczną? (W przedszkolu ma, ale grupowo i to nie przynosi efektów).
Mgr Elżbieta Barchańska neurologopeda: tak – w poradni prowadzona jest indywidualna terapia logopedyczna. Z uwagi na liczbę chętnych zajęcia odbywają się co drugi tydzień. W miarę wolnych miejsc przyjmowane są także dzieci objęte terapią grupową na terenie innych placówek, jednakże pierwszeństwo mają dzieci pozostające bez opieki logopedycznej.
Gdzie pójść z dzieckiem do psychiatry dziecięcego, bo tego potrzebuje? Nie ma takiej poradni dla dzieci z NFZu w powiecie mikołowskim. Prywatnie czeka się kilka miesięcy.
Mgr Monika Oleszczuk - Religa neurologopeda: na stronie: https://psychiatra-dzieciecy.lekarz-na-nfz.pl/wojewodztwo/slaskie/ można znaleźć poradnie w województwie śląskim realizujące w ramach NFZ konsultacje i opiekę psychiatryczną dla dzieci i młodzieży. Można tam również sprawdzić najbliższe wolne terminy oraz rodzaj świadczeń oferowanych przez konkretną placówkę.Niestety wolne terminy na ogół są bardzo odległe i wynoszą nawet kilka miesięcy.
Jak długo potrwa badanie?
Iwona Gorgoń - Machnik pedagog: na badanie psychologiczne przeznaczone są 2,5 godziny, na badanie pedagogiczne 2 godziny a logopedyczne 1 godzina. Jednak czas trwania diagnozy zależy od kilku czynników, m. in: samopoczucia dziecka w danym dniu, umiejętności skupienia uwagi, rozumienia poleceń, umiejętności samodzielnej pracy czy tempa pracy. Są dzieci, które pracują szybko, ale są też takie, które potrzebują zdecydowanie więcej czasu niż rówieśnicy.