Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Mikołowie

Orzecznictwo - kształcenie specjalne, nauczanie indywidualne, wczesne wspomaganie rozwoju

Zespół Orzekający

 

W poradni działa zespół orzekający powoływany przez dyrektora placówki.

 

SKŁAD ZESPOŁU

W skład zespołu wchodzą:

  • dyrektor poradni lub inna upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu;
  • psycholog opracowujący diagnozę psychologiczną;
  • pedagog opracowujący diagnozę pedagogiczną;
  • lekarz opracowujący diagnozę lekarską;
  • inni specjaliści, w tym spoza poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny.

 

RODZAJE ORZECZEŃ

Zespół rozpatruje sprawy na podstawie pisemnych wniosków rodziców lub prawnych opiekunów dziecka przedłożonych w poradni i orzeka na podstawie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich.

Zespół orzekający wydaje następujące rodzaje orzeczeń:

  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Orzeczenia wydaje się uczniom:
    • z niepełnosprawnością intelektualną, (w stopniu lekkim, umiarkowanym,

znacznym)

  • niesłyszącym i słabo słyszącym
  • niewidzącym i słabo widzącym
  • z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
  • z niepełnosprawnością sprzężoną
  1.  orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej  społecznie wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy,
  2. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej,
  3. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
  4. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu głębokim,
  5. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

PROCEDURA WYDAWANIA ORZECZEŃ I OPINII O POTRZEBIE WCZESNEGO WSPOMAGANIA ROZWOJU PRZEZ ZESPOŁY ORZEKAJĄCEW PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W MIKOŁOWIE

PODSTAWA PRAWNA 

  • art. 127 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. –  Prawo  oświatowe (Dz.U. 2020 poz. 910)
  • Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii

 wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach

psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. 2017r.poz. 1743),

Zespoły wydają orzeczenia i opinie dla dzieci i uczniów uczęszczających do przedszkoli szkół
i ośrodków, mających siedzibę na terenie działania poradni oraz dla dzieci niekorzystających
z wychowania przedszkolnego, dzieci i młodzieży nieuczęszczających do przedszkola, szkoły lub ośrodka zamieszkałych w powiecie Mikołowskim..

Zespoły orzekające powołane przez dyrektora poradni wydają następujące rodzaje orzeczeń
i opinii:

  1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży

 niepełnosprawnej wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Orzeczenia wydaje się dzieciom/uczniom:

  • niesłyszącym i słabosłyszącym
  • niewidzącym i słabowidzącym
  • z niepełnosprawnością intelektualną (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym)
  • z autyzmem, w tym z Zespołem Aspergera
  • z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją
  • z niepełnosprawnościami sprzężonymi 
    1. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży zagrożonej

niedostosowaniem społecznym i niedostosowanej społecznie.

 

  1. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

 

  1. Orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

 

  1. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży
    z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

 

  1. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

 

Ad. A. 1) Jeśli u dziecka/ucznia występuje wada słuchu:

Wymagane dokumenty:

wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.

Dodatkowo do wniosku można dołączyć:

  • wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
  • opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem,
  • inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
  1. zaświadczenie lekarskie i inna dokumentacja medyczna wydana przez lekarza specjalistę – audiologa z diagnozą niedosłuchu lub głuchoty oraz aktualny audiogram;
  2. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole. Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.
  3. jeśli dziecko chodzi do szkoły opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.
  4. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;
  5. uczniowi z diagnozą: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD) nie przysługuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Uczeń może otrzymać opinię o dostosowaniu wymagań.

 

 

 

 

Ad. A. 2) Jeśli u dziecka/ucznia występuje uszkodzenie narządu wzroku:

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć

rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.

Dodatkowo do wniosku można dołączyć:

  • wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
  • opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem,
  • inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
  1. zaświadczenie lekarskie i inna dokumentacja medyczna wydana przez lekarza specjalistę – okulistę z diagnozą słabowidzenia lub ślepoty
  2. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole. Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.
  3. jeśli dziecko chodzi do szkoły opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.
  4. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

 

Ad. A. 3) Jeśli u dziecka/ucznia występuje niepełnosprawność intelektualna  (w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym)

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.
  2. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole

Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.

  1. jeśli dziecko chodzi do szkoły opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą

informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć, mocnych stron dziecka). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.

  1. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

Ad. A. 4) Jeśli u dziecka/ucznia występuje autyzm lub Zespół Aspergera:

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.

Dodatkowo do wniosku można dołączyć:

  • wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
  • opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem,
  • inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia
  • zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza psychiatrę dzieci i młodzieży z diagnozą

   tych zaburzeń rozwoju,

  1. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole. Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.
  2. jeśli dziecko chodzi do szkoły: opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.
  3. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

Ad. A. 5) Jeśli u dziecka/ucznia występuje niepełnosprawność ruchowa:

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć

 rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.

Dodatkowo do wniosku można dołączyć:

  • wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
  • opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem,
  • inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
  • zaświadczenie lekarskie, inna dokumentacja medyczna wydana przez

lekarza neurologa, lekarza rehabilitacji medycznej z diagnozą niepełnosprawności ruchowej;

  1. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole. Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.
  2. opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji,
  3. obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia

podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.

  1. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć

wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

Ad. A. 6) Jeśli u dziecka/ucznia występuje afazja

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.

Dodatkowo do wniosku można dołączyć:

  • wyniki badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych,
  • opinie terapeutów pracujących z dzieckiem/uczniem,
  • inną dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka/ucznia,
  1. zaświadczenie lekarskie, inna dokumentacja medyczna wydana przez

lekarza neurologa z diagnozą afazji;

  1. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole.

Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.

  1. jeśli dziecko chodzi do szkoły opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.
  2. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

Ad. B)

Jeśli uczeń jest zagrożony niedostosowaniem społecznym:

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.
  2. dokumentację wskazującą na zagrożenie ucznia niedostosowaniem społecznym np.

            opinia kuratora, asystenta rodziny, pracownika socjalnego.

  1. jeśli dziecko uczęszcza do przedszkola: opinia o dziecku wydana przez przedszkole.

Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.

  1. jeśli dziecko chodzi do szkoły opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności, trudności,
  2. wiadomości i zachowania się ucznia podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona

pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.

  1. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną

ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;

  1. opinię lekarza psychiatry o zaburzeniach zachowania.

 

 

 

Jeśli uczeń jest niedostosowany społecznie:

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni.
  2. postanowienie sądu o zastosowaniu środka wychowawczego w postaci umieszczenia

małoletniego w młodzieżowym ośrodku wychowawczym.

  1. opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierającą informacje na temat: frekwencji,

obserwowanego poziomu umiejętności, trudności, wiadomości i zachowania się ucznia

podczas zajęć). Opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.

  1. w przypadku kontynuacji kształcenia specjalnego należy przedłożyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia;
  2. opinię lekarza psychiatry o zaburzeniach zachowania

Ad. C)

Jeśli zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej.

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun.
  2. zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka (opcjonalnie dokumentację medyczną wskazującą przyczynę, która uniemożliwia lub znacznie utrudnia dziecku uczęszczanie do przedszkola) wydane przez lekarza określające czas – nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola. Wzór zaświadczenia można pobrać w poradni.
  3. opinia przedszkolna (zawierająca informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności i trudności, funkcjonowania dziecka w przedszkolu) – opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora.

Ad. D)
dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia

Jeśli zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania  uczęszczanie do szkoły.

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun lub pełnoletni uczeń. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni;
  2. zaświadczenie o stanie zdrowia ucznia wydane przez lekarza określające czas –
    nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły. Wzór zaświadczenia można pobrać w sekretariacie poradni;
  3. jeśli wniosek o wydanie orzeczenia dotyczy ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie – zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy określające możliwość dalszej realizacji praktycznej nauki zawodu;
  4. opinia o uczniu wydana przez szkołę (zawierająca informacje na temat: frekwencji, obserwowanego poziomu umiejętności i trudności, funkcjonowania ucznia w szkole) – opinia powinna być opatrzona pieczęcią szkoły oraz podpisem dyrektora.

Ad. E)

Jeśli zachodzi potrzeba wydania orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim.

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni;
  2. zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka z określeniem formy zespołowej lub indywidualnej zajęć, która powinna być zastosowana wobec dziecka;
  3. dokumentację medyczną o stanie zdrowia dziecka;
  4. okresową ocenę funkcjonowania ucznia wydaną przez nauczyciela prowadzącego z dzieckiem zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze (jeśli było ono uczestnikiem zajęć rewalidacyjno-wychowawczych). Dodatkowo można dołączyć opinie terapeutów pracujących z dzieckiem.

Ad. F)

Jeśli zachodzi potrzeba wydania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Wymagane dokumenty:

  1. wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Wniosek może złożyć rodzic, prawny opiekun. Wzór wniosku można pobrać w sekretariacie poradni;
  2. zaświadczenie lekarskie wydane przez lekarza specjalistę z diagnozą danej niepełnosprawności. Dodatkowo można dołączyć inną dokumentację medyczną dotyczącą niepełnosprawności dziecka oraz kopię orzeczenia o niepełnosprawności;
  3. jeśli dziecko jest objęte wychowaniem przedszkolnym – opinia o funkcjonowaniu dziecka wydana przez przedszkole. Opinia powinna być opatrzona pieczęcią przedszkola oraz podpisem dyrektora;

W przypadku nieuwzględnienia wniosku rodzica wydaje się odpowiednio:

  • orzeczenie o braku potrzeby kształcenia specjalnego,
  • orzeczenie o braku potrzeby zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • orzeczenie o braku potrzeby nauczania indywidualnego,
  • orzeczenie o braku potrzeby indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego.
  1.  Wnioski mogą składać wyłącznie rodzice, prawni opiekunowie, a w przypadku młodzieży po ukończeniu 18 roku życia również pełnoletni uczniowie, zwani dalej wnioskodawcami.
  2. Wniosek musi bezwzględnie spełniać wymogi formalne określone w § 6 ust. 1 i w § 6 ust. Rozporządzenia MEN z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. 2017r. poz. 1743).
  3. W razie potrzeby wydania dziecku jednocześnie dwóch rodzajów orzeczeń albo orzeczenia i opinii, wnioskodawca składa jeden wniosek.
  4. Wnioskodawca dołącza do wniosku dokumentację uzasadniającą wniosek,
    a w szczególności: wydane przez specjalistów opinie, zaświadczenia oraz wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych i lekarskich, dokumentacje medyczną dotyczącą leczenia specjalistycznego oraz poprzednio wydane orzeczenia lub opinie, jeżeli takie zostały wydane.

     Jeżeli złożenie wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii poprzedzone było obserwacjami lub badaniami diagnostycznymi dziecka lub ucznia przeprowadzonymi przez pracowników poradni, wyniki przeprowadzonych obserwacji i badań przewodniczący zespołu dołącza do wniosku.

  1. Jeżeli do wydania orzeczenia lub opinii jest niezbędna informacja o stanie zdrowia dziecka lub ucznia, wnioskodawca dołącza do wniosku wydane przez lekarza zaświadczenie
    o stanie zdrowia dziecka lub ucznia.
  2. Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, wnioskodawca dołącza do wniosku zaświadczenie o stanie zdrowia dziecka lub ucznia wydane przez lekarza specjalistę lub lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na podstawie dokumentacji medycznej leczenia specjalistycznego.
  3. W przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, wnioskodawca dołącza do wniosku o wydanie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zaświadczenie wydane przez lekarza medycyny pracy, określające możliwość dalszego kształcenia w zawodzie, w tym warunki realizacji praktycznej nauki zawodu, jeżeli zespół, po zapoznaniu się z dokumentacją, o której mowa w pkt. 6 – 8 stwierdzi, że zaświadczenie to jest niezbędne do wydania orzeczenia. Przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do przedstawienia zaświadczenia w terminie nie dłuższym niż 14dni, od dnia otrzymania wezwania.
  4. Druki zaświadczeń lekarskich dostępne są w sekretariacie poradni lub na stronie internetowej poradni www.poradnia@powiat.mikolowski.pl w zakładce Druki.
  5. Jeżeli wniosek nie zawiera danych o których mowa w pkt. 4 lub wnioskodawca nie dołączył do wniosku niezbędnej dokumentacji, przewodniczący zespołu wzywa wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku lub do przedstawienia dokumentacji w terminie nie krótszym niż 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
  6. Jeżeli wnioskodawca nie posiada dokumentacji, o której mowa w pkt. 6-8 albo dołączona przez niego dokumentacja jest niewystarczająca do wydania orzeczenia lub opinii, badania niezbędne do wydania orzeczenia lub opinii przeprowadzają specjaliści wskazani przez przewodniczącego zespołu, odpowiednio do posiadanej specjalności, z wyłączeniem badań niezbędnych do wydania zaświadczenia lekarskiego.
  7. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia, przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem.

      O wydanie opinii przez przedszkole, szkołę może również zwrócić się wnioskodawca.

  1. O terminie posiedzenia zespołu wnioskodawca zawiadamiany jest w formie pisemnej lub ustnej. Rodzice lub pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w posiedzeniu zespołu i przedstawić swoje stanowisko.  Na wniosek lub za zgodą rodzica oraz na wniosek przewodniczącego zespołu i za zgodą rodzica w posiedzeniu zespołu mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby wymienione w § 4 ust. 4 rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 roku w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno – pedagogicznych (Dz.U. 2017r.poz. 1743).
  2. Jeżeli z treści wniosku o wydanie orzeczenia lub opinii wynika, że nie dotyczy on wydania orzeczenia lub opinii albo jest złożony przez osobę nieuprawnioną, przewodniczący zespołu niezwłocznie zwraca wniosek wraz z wyjaśnieniem przyczyny zwrotu wniosku oraz informacją o możliwym sposobie załatwienia sprawy.
  3. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz opinię wydaje się (odbywa się posiedzenie zespołu orzekającego) w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku

o wydanie orzeczenia lub opinii lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji o której mowa w pkt.11.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach uwarunkowanych stanem zdrowia dziecka lub ucznia, lub złożonością procesu diagnostycznego, orzeczenie lub opinia mogą być wydane w terminie nie dłuższym niż 60 dni od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji, o której mowa w pkt.11.
  2. Orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego oraz orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje się (odbywa się posiedzenie zespołu orzekającego) w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie orzeczenia lub od dnia uzupełnienia wniosku lub przedstawienia dokumentacji zgodnie z pkt. 11.
  3. Orzeczenie/opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju przekazuje się wnioskodawcy w poradni, za pokwitowaniem w terminie 7 dni od dnia wydania orzeczenia/opinii (daty posiedzenia Zespołu Orzekającego).
  4.  Orzeczenie/opinię przekazuje się w jednym egzemplarzu (oryginał). Wnioskodawca może wystąpić o kopię orzeczenia lub opinii poświadczoną za zgodność z oryginałem przez dyrektora poradni lub upoważniona przez niego osobę. 
  5. Rodzic (opiekun prawny) ma prawo odwołania się od opinii/orzeczenia do Kuratora Oświaty za pośrednictwem zespołu, który wydał orzeczenie w terminie 14 dni od jego doręczenia.
  6. Wszelkie wątpliwości i niejasności dotyczące sprawy danego dziecka należy konsultować (telefonicznie lub osobiście) z przewodniczącym ZO, pedagogiem lub psychologiem zespołu diagnozującego.

 

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna
Żwirki i Wigury 4
43-190 Mikołów
tel: 322262071
 
Godziny otwarcia:
Poniedziałek- Czwartek:
8.00-18.00
Piątek: 8.00-16.00

Zegar

Kalendarium

Lista wydarzeń w miesiącu Kwiecień 2024 Brak wydarzeń w tym miesiącu.

Imieniny

POLITYKA PRYWATNOŚCI