Orzekanie - kształcenie specjalne, naucznie indywidualne, wczesne wspomaganie rozwoju
Zadania Zespołu Orzekającego
W publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradniach specjalistycznych, zwanych dalej "poradniami", są organizowane i działają na zasadach określonych w rozporządzeniu zespoły orzekające, które wydają:
I. orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej oraz niedostosowanej społecznie, wymagającej stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy:
1. dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych:
a) niesłyszących
b) słabo słyszących
c) niewidzących
d) słabo widzących
e) z niepełnosprawnością ruchową w tym, z afazją ruchową
f) z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim
g) z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym
h) z autyzmem w tym z Zespołem Aspergera
i) z niepełnosprawnościami sprzężonymi
2. niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym
II. orzeczenia o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zwanego dalej "indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym", dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub oddziału przedszkolnego zorganizowanego w szkole podstawowej, zwanego dalej "przedszkolem",
III. orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły,
IV. orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, zwane dalej "orzeczeniami",
V. opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, zwane dalej "opiniami".
Spis dokumentów jakie należy złożyć w Sekretariacie Poradni starając się o wydanie orzeczenia:
- Wniosek o wydanie orzeczenia albo opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju (wzór do osobistego wypełnienia w Sekretariacie Poradni), który zawiera:
- imię i nazwisko dziecka, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia – również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza, a także nazwę zawodu – w przypadku ucznia szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie,
- imiona i nazwiska rodziców (prawnych opiekunów) oraz miejsce ich zamieszkania,
- określenie celu i przyczyny, dla której niezbędne jest uzyskanie orzeczenia albo opinii,
- podpis wnioskodawcy.
- Zaświadczenie lekarskie, w sytuacji w którym orzeczenie wydawane jest z uwagi na stan zdrowia dziecka, bądź diagnozowaną niepełnosprawność (wzór do pobrania w Sekretariacie Poradni lub na stronie internetowej placówki).
- Jeżeli wniosek dotyczy wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego przygotowania przedszkolnego albo orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania, dołącza się zaświadczenie o stanie zdrowia, w którym lekarz określa:
- okres – nie krótszy niż 30 dni – w którym stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- rozpoznanie choroby lub innej przyczyny powodującej, że stan zdrowia dziecka uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola lub szkoły;
- zakres, w jakim dziecko, którego stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola może brać udział w zajęciach, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, organizowanych z grupą wychowawczą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w przedszkolu;
- zakres, w jakim uczeń, któremu stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, może brać udział w obowiązkowych zajęciach edukacyjnych, organizowanych z oddziałem w szkole lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu w szkole.
- Opinię przedszkola/szkoły/innej placówki pod opieką, której dziecko/uczeń pozostaje.
- Opinię logopedy, jeśli dziecko/uczeń korzysta z terapii logopedycznej poza poradnią.
- Opinie, bądź wyniki obserwacji lub przeprowadzonych badań psychologicznych, pedagogicznych lub lekarskich prowadzonych poza poradnią.